Paikka: Handelsgillet
Aika: 8.5.2019
klo 18.00 – 20.00
Läsnä: 16
jäsentä, nimet vieraskirjassa.
Ennen jäsenkokousta johtava
tutkija Risto Haimila, Onnettomuustutkintakeskus, piti alustuksen Emäsalon
luotsiveneonnettomuudesta.
1. Kokouksen
avaus.
Yhdistyksen puheenjohtaja avasi
kokouksen 19.40.
2. Kokouksen
puheenjohtajan ja sihteerin valinta
Päätös: Jäsenkokous valitsi Stig Sundbergin
kokouksen puheenjohtajaksi ja Matti
Aaltosen sihteeriksi.
3. Kokouksen
laillisuus ja päätösvaltaisuus
Päätös: Jäsenkokous on laillisesti kokoon
kutsuttu ja päätösvaltainen.
4. Kokouksen
työjärjestyksen hyväksyminen
Päätös: Jäsenkokous hyväksyi asialistan
kokouksen työjärjestykseksi.
5. 5. Vierailu
Suomenlahden merivartioston johtokeskukseen 9.4.2019
Yhdistys vieraili Suomenlahden
merivartioston johtokeskuksessa ja tutustui merivartioston toimintaan komentaja
Marko Aheriston johdolla. Puheenjohtaja luovutti yhdistyksen viirin vierailun
päätteeksi. Erittäin antoisaan vierailuun osallistui 21 jäsentä.
6. 6. Turun
yhdistyksen Captain´s Dinner 22.5.2019
Turun yhdistys järjestää tänä vuonna
Captain’s Dinnerin ja kaikki Suomen Laivanpäällikköyhdistykset ovat saaneet
kutsun. Mantereen yhdistyksistä kaikkiaan 108 henkeä on ilmoittautunut, joista
66 on merikapteeneja. Helsingin yhdistyksestä on ennakkoilmoittautunut 16
jäsentä vaimoineen.
7. Kesäretki
Raaseporiin 17.8.2019
Virolaiset tulevat tänä vuonna
vierailulle Suomeen. Retkestä jaetaan erillinen tiedote toukokuun loppuun
mennessä ja ilmoittautuminen tapahtuu kesäkuussa. Retki on yhden päivän retki
Raaseporiin. Yhdistys maksaa linja-auton
sekä virolaisten ruokailun Suomessa. Linja-auto tulee Virosta, jolla myös virolaiset
tulevat Suomeen. Arvioitu saapumisaika Helsinkiin on 9.30 lautalla ja paluu
Viroon joko 19.30 tai 22.30 lautalla. Jäsen Sven-Erik Nylund toimii isäntänä
matkalla.
8. Tulevat
vierailut:
8 8.1 Furuno Finland
Syyskuulle on sovittu vierailu
Furunolle. He esittelevät toimintaansa ja mitä uutta on tulossa alusten
komentosilloille.
Päätös: Puheenjohtaja sopii vierailun
tarkemmasta ajankohdasta Furunon kanssa.
8.2 8.2 Liikenne- ja viestintävirasto
Traficom
Lokakuulle on sovittu vierailu
meriturvallisuusjohtaja Tuomas Roudan kanssa. Tutustutaan Traficomin muutoksiin
ja sen vaikutuksista merenkulkuun. Koska Tuomas Routa on jäänyt eläkkeelle ja
Traficom muuttaa organisaatiotaan alkusyksystä, vierailu ajoitetaan tämän
jälkeen.
Päätös: Sihteeri sopii asiasta va. meriturvallisuusjohtaja
Juha-Matti Korsin kanssa.
8.3 8.3 Neste Oyj
Yhdistyksellä on mahdollisuus tehdä
vierailu Neste Oyj:lle vuoden lopussa tai ensi vuoden alussa.
Päätös: Puheenjohtaja sopii ajankohdan Nesteen
Mats Johanssonin kanssa.
9. CESMAN vuosikokous
9 - 10.5.2019 Antwerpenissa
9.1 Isojen
alusten päälliköiden jäänavigointikokemus
Puheenjohtaja on tiedustellut
CESMA:lta, miten paljon siellä käsitellään mm. jäänavigointia ja varsinkin
isojen laivojen päälliköiden ja päällystön kokemusta jääajosta. Yhdistyksen
suurin huoli koskee Suomenlahtea. Toistaiseksi kaikki on mennyt hyvin, mutta
Suomenlahdella kulkee paljon öljyä (230 milj. tonnia vuodessa) ja tilanne
saattaa muuttua nopeasti. Koska resurssit ovat Suomessa todella pieniä, on
panostettava ennaltaehkäisyyn onnettomuuksien välttämiseksi. Kun onnettomuus on
tapahtunut, on peli aika lailla menetetty, jos ei ole varauduttu.
Myös CESMA on huolissaan
tankkeriliikenteestä Suomenlahdella ja Itämerellä. CESMA:n mukaan kysymys on
asialistalla vuosikokouksessa.
Yhdistys kokee hyväksi, että
CESMA:lla on yhteinen huoli meille tärkeistä asioista. CESMA toimii Suomen
yhdistysten äänitorvena Euroopassa.
Päätös: Sen lisäksi, että yhdistys vaikuttaa
CESMA:n kautta, jäsenkokous päätti,
että yhdistys laatii kirjelmän uuden Eduskunnan liikenne- ja
viestintävaliokunnalle tai hallituksen omistajaohjaukselle Valtioneuvoston
kansliaan koskien Suomenlahden öljyntorjuntavalmiutta ja varsinkin sopimusta
EMSA:n kanssa varallaolosta. Edellinen EMSA:n sopimus Arctia Shippingin kanssa
raukesi taloudellisiin kysymyksiin.
9.2 Bunkkerin
rikkipitoisuudesta rangaistusvaatimuksia päällikölle
Puheenjohtaja esitti CESMA:n
vuosikokoukselle käsiteltäväksi Singaporen esityksen kovista
rangaistusvaatimuksista aluksen päällikölle, mikäli bunkkerin rikkipitoisuus on
liian korkea. Esityksen on tarkoitus tulla voimaan vuoden 2020 alusta.
Päällikkö voisi saada maksimissaan jopa 2 vuotta vankeutta.
10. Kokoontuminen
Handelsgilletissä
Donator-salin remontti alkaa
todennäköisesti kesällä ja tulee vaikuttamaan yhdistyksen kokouksiin.
Donator-sali muutetaan hotellitiloiksi. Yhdistykselle tullee löytymään täältä
edelleen kokouspaikka, ilmeisesti ravintolatiloissa. Varmaa tietoa asiasta ei
vielä ole.
Päätös: Puheenjohtaja jatkaa neuvotteluja
omistajan kanssa.
11. Uudet
jäsenet
Tänä vuonna yhdistykseen on liittynyt
5 uutta jäsentä ja yksi on eronnut.
12. 12. Muut asiat
12.1 Yhdistyksen
lausunto luonnokseen hallituksen esitykseksi
Jäsen Yrjö Tiitinen on seurannut yhdistyksen luonnokseen hallituksen esitykseksi vesiliikennelaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi (LVM 1832/03/2016) antaman lausunnon vaikutusta. HE on hyväksytty Eduskunnassa ja se tulee lakina voimaan 1.6.2020. Lakiin on lausuntojen pohjalta kirjattu alkuperäistä esitystä paremmat vaatimukset mm. huviveneenpäälliköstä.
Jäsen Yrjö Tiitinen on seurannut yhdistyksen luonnokseen hallituksen esitykseksi vesiliikennelaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi (LVM 1832/03/2016) antaman lausunnon vaikutusta. HE on hyväksytty Eduskunnassa ja se tulee lakina voimaan 1.6.2020. Lakiin on lausuntojen pohjalta kirjattu alkuperäistä esitystä paremmat vaatimukset mm. huviveneenpäälliköstä.
Jäsenkokous totesi, että on tärkeää
lausua asioista, jotka yhdistyksen mielestä ovat merkittäviä oman,
ammattitaitoomme perustuvan, näkemyksemme tuomiseksi esille
lainsäätämisvaiheessa.
13. Kokouksen
päättäminen
Puheenjohtaja
päätti kokouksen 20:00
Puheenjohtaja Stig Sundberg
Sihteeri Matti Aaltonen
Jakelu: Jäsenistölle
kotisivujen kautta
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti