keskiviikko 29. tammikuuta 2020

Vierailu 27.01.2020 Besök Neste Oyj


Meillä oli, 27.01.2020, tilaisuus tutustua Neste OYJ:n toimintaan, vieraillun isäntänä toimi Head of Fleet Operations, merikapteeni Paavo Kojonen.

Vierailu alkoi kahvilla ja leivoksilla ja tämän jälkeen siirryttiin auditorioon, jossa meille esitettiin Neste OYJ:n toimintaa ja tulevaisuuden suunnitelmia.
Paavo kertoi mihin yhtiö tällä hetkellä panostaa. Neste panostaa tällä hetkellä todella paljon uusiutuviin raaka-aineisiin ja tavoitteena on olla maailman johtava yhtiö siinä. Yhtiö on saanut pienen etumatkan kilpailijoihin johtuen siitä, että ovat ajoissa ruvenneet panostamaan aiheeseen. Öljy-yhtiöt, jotka eivät ole vielä aloittaneet käyttämään uusiutuvaa raaka-ainetta tulevat olemaan vaikeuksissa tulevaisuudessa koska tehtävät investoinnit ovat aika mittavat.

Neste käyttää vielä paljon raakaöljyä ja kyllä se vielä vuosia tulee olemaan tärkeä. Nesteellä on se etu että osaavat jalostaa Venäjän raakaöljyn paremmin kun muut. Venäjän raakaöljy on vaikeahko johtuen melko korkeasta rikkipitoisuudesta.
Yhtiö investoi tällä hetkellä aika paljon ja uusi tuotantolaitos on valmistumassa Singaporeen. Se käyttää pelkästään uusituvia raaka aineita. Neste ei käytä enää palmu öljyä.

Sitten Paavo esitti missä kaikkialla Nesteellä on liiketoimintaa, ja se on melkein ympäri maailmaa.
Tämän jälkeen projekti päällikkö Antti Kettunen piti esitelmän Nesteen tilaamista uusista laivoista. Neste on tilannut 2 kpl aframax raakaöljy tankkeria Koreasta. Alukset valmistuvat 2021 aikana ja tulevat korvaamaan M/T Masteran ja M/T Stena Arctican. Alukset tulevat jääluokkaan 1 A, tämä aiheutti pienen keskustelun siitä, miten raakaöljyn tuonti hoidetaan, jos tulee paljon jäitä. Yhtiö on huomioinut aluksia tilatessaan tämän. Neste ei tule omistamaan aluksia, vaan yhtiö on suunnitellut ja rakennuttaa alukset ja ne myydään kun ovat valmistuneet. Alukset rahdataan sitten Nesteelle takaisin, ja ajavat varmasti koko elinkaartensa öljytuotteita Nesteelle, pääasiassa raakaöljyä.

Sitten oli keskustelua siitä, perustaako Neste tulevaisuudessa oman varustamon uudestaan ja vastaus oli että näillä näkymiin näin ei tapahdu. Laivojen omistaminen ei kuulu yhtiön perusliiketoimintaan tällä hetkellä.
Vierailu oli erittäin antoisaa ja vierailuun osallistui 20 jäsentä. Samalla sovittiin, alustavasti, että kun uudet alukset tulevat liikenteeseen, niin pääsemme tutustumaan niihin.

Kuvat Timo Kalpio & Sampsa Sihvonen


Besök till Neste OYJ 27.01.2020

27.01.2020 hade vi möjligheten att bekanta oss med Neste OYJ:s verksamhet och besökets värd var Head of Fleet Operations, sjökapten Paavo Kojonen. Besöket började med kaffe och bakelse och efter det förflyttade vi oss till audiotoret var Neste:s verksamhet förevisades för oss.
Paavo berättade vart bolaget satsar för tillfället. Neste satsar för tillfället verkligen mycket på förnybara råvaror och målsättningen är att vara världens lednade bolag där. Bolaget har fått ett litet försprång till konkurenterna på grund av att de har I tid börjat satsa på det.Olje bolagen som ännu inte har börjat använda förnybara råvaror kommer att ha svårigheter I framtiden för investeringarna är ganska stora vad man hamnar att göra.
Neste använder ännu mycket råolja och det kommer nog att vara i åratal viktigt ännu. Neste har den fördelen att de kan rafinirera den Ryska råoljan bättre än de andra. Den ryska råoljan är ganska svavel haltig.
Bolaget investerar för tillfället ganska mycket och en ny produktions anläggning blir färdig i Singapore. Den använder ändast förnybara råvaror. Neste använder inte palm olja mera.
Sedan förevisade han var Neste har affärsverksamhet, och det är nästan hela världen.
Efter det här höll projejkt chef Antti Kettunen ett föredrag om de Neste:s beställda nya fartygen. Neste har beställt 2 st aframax råolje tankfartyg från Korea. Fartygen blir färdiga under 2021 och de kommer att ersätta M/T Mastera och M/T Stena Arctica. Fartygen får isklass 1 A vilket orsakade en liten diskussion hur råolje importen skötes om det blir mycket is. Bolaget har tänkt på det när de beställde fartygen. Neste kommer inte att äga fartygen utom de bygger fartygen och de säljes när de är färdiga. Fartygen befraktas sedan tillbaka till Neste och de kör säkert hela sin livs kariär oljeprodukter för Neste, huvudsakligen råolja.
Sedan diskuterade vi grundar Neste i framtiden ett eget rederi på nytt. och svaret var att uppenbarligen så kommer inte att ske. Fartygens ägande hör inte till bolagets affäsrverksamhet för tillfället.
Beöket var mycket givande och på besöket deltog 20 medlemmar. På samma gång kom vi överens preliminärt att när de nya fartygen kommer i trafik slipper vi och bekanta oss med dem.


Stig Sundberg







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti