12.02.2019
yhdistys teki vierailun Arctech Shipyard Oy:n Helsingin telakalle. Vierailun
isäntänä toimi DI Antero Apajalahti. Ensin meille esiteltiin yhtiön historiaa
sekä tulevaisuuden näkymiä ja suunnitelmia. Yhtiö on venäläisten omistuksessa
ja tämä aiheuttaa tällä hetkellä pieniä ongelmia yhtiölle johtuen Venäjälle
asetetuista pakotteista.
Yhtiö aloittaa lähiaikoina laivojen korjaustoiminnan koska
nyt on uudis-rakennusten osalta vähän hiljaisempi ajanjakso.
Tämän jälkeen siirryttiin laivaan.
Laiva on ns. DAT (double acting tanker). DAT konseptin
ideana on, että jos ja kun jäiden vastus tulee liian raskaaksi kulkea keula
edellä, niin silloin käännetään ympäri ja kuljetaan perä edellä ja saadaan
potkurivirta aluksen rungon ja jään väliin ja kitka häviää. Aluksella on kaksi
komentosiltaa ja kaikki tarvittavat navigointivarusteet tuplattuna.
Fortumin/Nesteen varustamolla oli kaksi vastaavaa alusta, M/t Tempera ja M/t Mastera.
M/t Tempera on nyttemmin myyty, mutta M/t Mastera jatkaa pääasiassa
Suomenlahdella.
Laivassa on kaksi 11 MW azipodia ja tarkoitus on, että laiva
selviää ilman jäänmurtajien avustusta hakiessaan kondensaattia Sabetasta.
Laiva
pystyy kulkemaan 2 solmun vauhdilla 1,8 m jäässä ja se osoittaa, että se on
todella tehokas jäälaiva.
Oli todella mielenkiintoinen laiva ja se, että alus rakennetaan pääosin Helsingissä, osoittaa, että luotetaan siihen, että Suomessa
osataan rakentaa jäävahvistettuja laivoja. Telakka arvioi että laiva valmistuu
loppukeväästä.
HLY on kiitollinen, että saa vierailla telakalla määrätyin
väliajoin.
Koska Helsinki on merikaupunki, niin Helsingissä kuuluu olla
telakka. Telakalla on kuitenkin pitkät perinteet Helsingissä.
12.02.2019
gjorde föreningen ett besök till Arctech Shipyad Oy. Som beökets värd fungerade
Antero Apajalahti. Först förevisades för oss bolagets historie och
framtidsplaner och utsikter. Bolaget är Rysslands ägo och det förorsakar för
tillfället små problem för bolaget på grund av sanktionerna emot Ryssland.
Bolaget börjar I nära framtiden fartygens reparations verksamhet nu när det är
en lite lungnare tidpungt.
Efter det här förflyttade vi oss till fartyget.
Fartyget är en sk DAT (double acting tanker).DAT
konceptets ide är, att när isens motstånd blir för tungt att gå med fören före,
så vänder man om och går med aktern före och man får propellströmmen mellan
fartygets skrov och isen och friktionen försvinner. Fartyget har två
komandobryggor och alla nödvändiga navigations instrument är
dublerade.Fortum/Neste rederiet had två motsvarnade fartyg, M/T Tempera och M/T
Mastera. M/T Tempera är numera såld, men M/T Mastera fortsätter huvudsakligen
på Finska viken.
Fartyget har 2 11MW Azipoder och det är
meningen att den klarar sej utan isbrytar assistans när den hämtar condensate
från Sabeta. Fartget kan gå med 2 knops fart genom 1,8 m is och det visar att
fartyget är ett mycket effektivt isfartyg. Det var ett verkligen intressant
fartyg och det bevisar att man litar på att man kan bygga isförstärkta fartyg I
Finland. Varvet beräknade att fartyget blir färdigt I slutet av våren.
HSF är
tacksam att få besöka varvet alltid nu och då. För att Helsingfors är en
sjöstad så bör det vara ett varv I Helsingfors. Varvet har ändå ett långt
kulturarv I Helsingfors.
Stig Sundberg
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti