Bore besöket 01.02.2018
Besöket
till Bore rederiet 01.02.2018 var än en gång ett mycket lyckat företags besök.
16 medlemmar var med på besöket. Några anmälda blev borta på grund av snö yra.
Bore rederiets verkställande direktör Håkan Modig och Navigations och Operativa
granskaren Kenneth Lindblad tog emot oss. Därefter förevisade Håkan kontoret
och dess ytrymmen. Därefter drck vi kaffe. Därefter höll Håkan ett föredrag om
Bores verksamhet. Han berättade lite om historien och om försäljningen till
Splithofen, och om framtids utsikterna. Han betonade vilka är Bores starkaste
sidor som Bore har och där de klarar sej och det är Ro-Ro trafiken. Alla onödig
verksamhet har gallrats bort och för tillfället är framtids utsikterna ganska ljusa
fast det är ganska mycket tonnage under byggnad. Ordförande överlåt föreningens
vimpel till Bore. Efter tillställningen fick alla Bores historie bok och
kalender. Besöket var mycket intressant.
Mepa 21.02.2018
21.02.2018.
Ordförande tillsammans med Mepa gick igenom de tavlor som finns där. Största
delen överlåtes till Mepa när Stiftelsen överlåte fastigheten och dens lösöre
till Mepa. 2 tavlor hör säkert till Föreningen och resten är Mepas för de var I
fastigheten när Sailors Homes siftelse överåte fastigheten och lösöret till
Mepa.
På samma
gång överlåte Ordförande Föreningens vimpel till Mepa för den finns inte där
och om man ser på historien bakåt så bör den vara där, för föreningen har haft
en så betydande roll I Sailors Homes Stiftelse.
Vårmöte 14.03.2018
22
medlemmar var på plats. Före motet höll Föreningens medlem Sjökapten Ulf
Lindström ett föredrag om Hebridian Sky fartygets kryssnings trafik. Fartyget
gör kryssnings resor till Polar områden. På vintern till Antarktis och på
sommaren här I norr. Uffe är fartygets befälhavare. Föredraget var mycket
intresant och det blev klart att trafik områden är mycket krävande och det
krävs mycket av befälhavaren.
Sjökapten
Tero Jokilehto måste inhibera på grund av influenza, och Uffe kom med myket
kort varsel. Stort tack till Uffe för det.
På motet
gjordes ett historiskt belsut när motet belsöt att HSF anluter sej till CESMA
(Confideration of European Shipmster`s Association). Föreningen ansluter sej
till CESMA som observations medlem för det finns inte möjligheter att ansluta
sej som full medlem. Förslaget till det här kom från Markku Mylly.
Saken har
förberetts I styrelsen under början av året och Åbo föreningen kommer med men
HSF är ändå den föreninge igenom all kommunikation går och är den föreningen
som representerar Finalnd om vi deltar I möten. Föreningen har som observations
medlem rätt att deltaga I det årliga General motet. Ochså all information som
utdelas innom CESMA ges ochså åt obervations medlemmarna. De
har ochså
rätt att skicka egna propositioner som behandlas på olika möten.
Captains dinner 07.04.2018
I år var
det ett ganska stort arbete på grund av olika orsaker. 26 personer anmälde sej
till slut och vi kunde ordna det. Åbo föreningens ordförande Peter Lindberg
deltog ochså I tillställningen och han berättade om den kommande 150 års
festen. Han presenterade ochså Åbo föreningens publicerade bok som berättar om
föreningens tavlor som föreningen äger.
Nu hade vi
inget föredrag för det är ganska svårt att få någon på veckslutena och
speciellt om man vill ha utan ersättning. Nu njöt vi av god mat dryck och
sällskap Cantina West hade gjort sitt bästa och maten var god och servicen var
verkligen bra.
Mycket var
det säkert sjömans historier vid borden och säkert kom man ihåg någon riktigt
rolig historie ochså.
Captains
dinners syfte är att minnas hurudant det var på fartygen förr när befälhavaren
hamnade att servitera middagar när fartygen har varit I hamnaran. Det har varit
kollegor, agentter, myndigheter, och befraktnings represetanter. Nu för tiden
är det inte sådana tillställningar på fartygen och är de tens någonstans, som
är nog ganska förtret för människorna bör träffas och det är ganska viktigt I
handeln. Särskilt att bjuda befraktnings represtanterna var mycket viktigt för
att handels relationerna halls I stand. För befähavaren var det säkert ganska
tungt men hän måste uthärda det ochså förutom de andra jobben. Nu när ochså
salongerna är histories finns det inte möjligheter att ordna. Så är ochså
tidtabellerna så strama att det ochså förhindrar ordnande av tillställningarna.
HSF kommer
ochså I framtiden att ordna de här och nästa är planerat till hösten 2019.
Aker Arctic / Sjömanskyrkan 19.04.2018
13 medlemmar
deltog I utfärden. Först besökte vi Aker Arctic och Juhani Salminen tog emo
toss. Han berättade om Aker Arctis verksamhet och om deras kunder och lite om
framtids planerna. Aker Arctic planerar ungefär 60-70 % av alla världens is
gående fartyg. Betyder de fartyg som verkligen rör sej I is. En stor del av
kunderna är de stora oljebolagen och de store bolagen I Ryssland. Efter
fördraget var vi och titta på isbasängen var det var smätning på gångnär dagens
kunder hade slutat. När bassängen har smät så fryser man ner den igen för
följande dag. Det vad Aker Arctic gör är det verkliga Arktiska kunnande som man
pratar mycket om men är inte riktigt definierat vad det är I verkligheten men
Aker Arctic gör det verkligen, Det är ett bolag som vi kan vara stolta över I
vårt land.
Besöket var
mycket intresant och fruktbart.
Efter det fortsatte färden till Sjömankyrkan var
sjömansprästen Hanna Vuollo tog emot oss. Där drack vi kaffe och mindes lite
det förflutna. Det var roligt att se på vad de gör nu när resursserna är verkligen
små. I dag använder man ochså
frivillig arbetskarft för annars fungerar det inte och servicen blir ännu
sämre. Nordsjö sjömans kyrkka gör ett viktigt arbete för sjömännens välfärd.
Medlemmöte 09.05.2018
15
medlemmar var på plats vid vårens sista medlemsmöte. Före mötet höll Sinikka
Hartonen från Finlands Rederier rf ett föredrag om föreningens nuvarande
förhållande och framtids utsikterna. Det största bekymringen I dagens läge är
om sjöfartsstödena hålles vid den nivå som de är idag. Om inte följer det
säkert utflaggningar mycket snabt. Sen är man ochså bekymrad över varman I
framtiden skall få motiverade sjöfarare. Sedan berättade hon om sjöfartens
diditalisering. Vägen är lång ännu och för lagstiftningen är på nivå som den
bör vara går det nog mycket tid ännu
På motet
behandlades vårens tillstellningar och den kommande sommarutfärden. Årets
sommarutfärd är I år till Estland till Tallin och Pärnu. Tidpunkten
10-12.08.2018.
Åbo
föreningen fyllde I år 150 år och 06.06.2018 hölls 150 års festligheterna på
s/s Bore och Suomen Joutsen. Helsingfors föreningen var väl representerad. 10
medlemmar med fruar deltog I festen.
Festen
började på Suomen Joutsen var det var skumvin och Shanty Singers förevisade
några sånger. Åbo föreningens ordförande Peter Lindberg önskade gästerna
välkomna. På Suomen Joutsen var det möjligt att bekanta sej med Åbö Föreningens
utställning var deras tavlor var framme.
Efter det förflyttade
vi oss till s/s Bore var det var middag I Kristina restaurangen och kvällen
fortsatte sedan I Manöver baren på s/s Bore.
Åbo
föreningens ordförande Peter Lindberg höll välkomst talet och de andra
förningarna och Åbo stad/ Aboa Mare och Rederi föreningen överlåte deras
presenter till Åbo föreningen. Helsingfors Skeppsbefälhavare förenings present
överlåt Ordförande Stig Sundberg. Föreningen överlåt HSF:s bordstandard och ett
frimärke som var gjord åt Åbo föreningen.
Festgäster
var omkring 100 och festen var mycket lyckad och gästerna trivdes verkligen
fint, och maten var god. När så här manga Sjökaptener är på samma gang på samma
fest blir de ten fin värdefullhet på tillställningen.
Peter
Lindberg efterfrågade I sitt tal lite mera samarbete mellan Befälhavare
föreningarna och där har han nog rätt. Finland är ett litet land och vi behöver
samarbete att vi får vårt ord att horas.
Mellan Åbo
föreningen och Helsingfors har samarbetet börjat på grund av CESMA och det är
ett steg I rätt riktning.
HSF önskar
Åbo Föreningen lycka till även i fortsättningen.
Sommartutfärden till Estland 10-12.8.2018
Tack vare
Eesti Kaptenite club växt vår kunskap om Estland igen. Denna gång togs resan
från Tallinn direkt söderut till Pärnu, därifrån till Viljandi i öster och
slutligen till Tallinn via Türi och Rapla.
21 personer
deltog i turnén. 12 medlemmar och 9 parter. Vi reste från Helsingfors till
Tallinn fredag 10 augusti. på eftermiddagen med M / S Star. Det första mötet
med våra värdar på denna utflykt var en välkommen ceremoni nära Tallinns hamn
på Tallink Spa Hotellet samma kväll, och det var en härlig välkomst fest.
Lördagen
11.8 startade vi med buss mot Pärnu. Under resan mindes Peeter Veegan de under Ryss tiden varande arrangemngen ,
som sjöfarten fick bemöta på 1950 talet och senare. . Det var givande att höra
Peeters noggranna och detaljerade finskspråkiga berättelse om dessa tider.
Peeter påminner också om att på den tiden var folket annorlunda,
besättningen övervakades av
en"politrukk" som inte var skärda ur ett träd. Han har nyligen
publicerat sin memoir "AJATUULTE KEERISES. Peeter Veegen Kaugsõidukapten
"(2018).
På
lördagseftermiddagen besökte vi den kända Pärnu spa-staden, där det åtminstone
händer ständigt på sommaren. Vi fick en guide som skulle stå upp till standup
komiker, hon blandade skämt med
historiska fakta. I Pärnu var vårt hotell
Viiking Spa, där vi också njöt av lunch och middag.
På Söndagmorgon
12.8 startatde vi med buss mot Viljandi. Vår Viljandin guide Helle fokuserade
på historiskt fakta. Denna till Viljandis historia och framtid hängivna lärare introducerade oss kort på
kort tid till sin stad. Efter att ha ätit lunch på Grand Hotel, åkte vår buss
till Tallinn och M / S Megastar, som förde oss tillbaka till Helsingfors på
kvällen.
På resan
tillbaka hade vi tillfälle att bekanta oss med M/S Mega Stars kommando brygga.
Vakthavande styrman förvisade fartygets commando brygga och det var intresant
att hora hur allt görs när tidtabellen när mycket spänd. Fartyget är dock
planerat för Helsingfors-Tallin trafiken och fungerar mycket bra och fartyget
håller tidtabellen mycket väl fast man inte alltid tror det. Föreningen är
mycket tacksam att den fick bejanta sej med kommando bryggan fast arbetstakten
är mycket hektiskt för dem.
Eftersom vi
inte var på resa I Strömsö så hnde det två missöden på resan: genast när vi
startade fattades en av resenärerna och en annan på returvägen. Sitiutationerna
löste sej dock lyckligt. En taksi hittades snabbt framför Tallink-Spa hotellet
och den saknade resenären kom till en överenskommen palts var bussen väntade.
Efter ett stopp på returresan fattades det igen en resenär, och då vände bussen
om och sökte honom för det var osäkert att få en taksi till den platsen
Sjöskerhetsprisets utdelnings tillställning 07.09.2018
1997 grundade
sjösäkerhetspriset (sea Sunday) överlåtes i år till Europas sjösäkerhets byrås
(EMSA) verkställande direktör sjöfartsrådet Markku Mylly Som EMSAs
verkställande direktör har Markku Mylly utvecklat EMSA: s arbete med enhetligt
genomförande av EU-lagstiftning i hela EU. Markku Mylly har varit aktiv
för att främja sjösäkerheten under hela sin karriär. Han har också fungerat som
VD för sjöfartsverket, hamnchef, Sjökapten och lots. Transport och kommunikationsminister Anne
Berner överlät priset och ordförande deltar i ceremonin. Markku Mylly var ochså
HSF:s kandidat till priset. Tillställningen ordnades I Trafis lokaliteter
Kumpulantie 9
Medlemsmöte 19.09.2019
21 medlemmar
var på plats vid höstens första medlemsmöte. Före det egentliga medlemsmötet
höll Sjökapten Mikael Hilden ett föredrag om kryssningsfartygs verksamheten.
Han behandlade mycket befälhavarens uppgifter på kryssningfartygen. Mikael har
varit 19 år på kryssningsfartyg och största delen som befälhavre. För
tillfället är han RCL:s instruktör I en simulator I Holland. Kryssningsfartygs
befälhavarens uppgift är krävande för befälhavaren är den person som är fram om
nägot går snett, och median är verkligen obarmhärtig I dagens läge.Kryssnings
rederiena satsar myket på säkerheten idag och till exempel RCL utbildar hela
befälet beständigt och en av simulatorerna befinner sej I Holland. Där utbildas
6500 befäls medlemmar årligen, vilket berättar att det är frågan om ett massivt
skolnings program. Man strävar till att alla följer bolagets instruktioner och
så här försöker man undvika olyckor och när situationer.
På det
egentliga medlemsmötet behandlades sista sommarens händelser och sedan höstens
och vinterns första program.
Besök till John Nurminens stiftelse
03.10.2018
16 medlemmar deltog I besöket. Maija Salmiovaara presenterade
stiftelsens verksamhet med fokus på Östersjöfrågor. Presentationen var
intressant och det visade sig att John Nurminens stiftelse är med I många
projekt för att skydda Östersjön. Den största prestationen är definitivt St
Petersburg vattenreningsanläggningar för den grundläggande förbättringen där stiftelsen
hade en stor andel i planeringen.
För närvarande är kanske det mest utmanande arbetet
hur man får minskningen av jordbruksutsläppen, eftersom blåa allgernas
situation sommaren 2018 var mycket dålig. Orsaken till de blåa allgerna och de
kända första hjälps metoderna är kända. För att rätta till problemen krävs både
stora strukturella förändringar genom miljöskyddsåtgärder och konsumentmedvetet
beteende.
Ett utmärkt första hjälpmedel
för att minska utsläppen av jordbruket är åkrarnas gipsbehandlin som stiftelsen
anser bör införas som en vattenskyddsåtgärd som stöds av samhället.
Stiftelsen har for
tillfället 28 projekt innom Östersjö området.
Sedan var det diskussion
om ENSI projektet (Enhanced navigation support information). John Nurminens
stiftelse startade projektet och målet var att få alla tankfartyg som rör sig
på Finska viken med. ENSI har nu överförts
till TRAFI och finns fortfarande på deras arbetslista.
Syftet med ENSI är att
fartygena skickar sina färdplaner till VTS och de kontrollerar den, och om det
finns någåt onormalt informerar de fartyget omedelbart om det..
Samtidigt kommer
fartyget att informeras om rutten har något speciellt som fartyget bör veta,
liksom väder, is och annan information som fartyget behöver vid navigering på
Finska viken.
Samtidigt kan VTS
övervaka att fartyget följer den rutt som den har utfärdat och om det avviker
från den, kan VTS omedelbart reagera på det och meddela fartyget att den har
avvikit från rutten.
Men ENSI går inte
riktigt framåt för tillfället.
Slutligen förvisades Fohn Nurminens stiftelses
museum, inclusive Inkeri Nurminens salong. Nu var det stil på den tiden.
Ordförande överlät Föreningens
standard till John Nurminens stiftelse till slutet.
Hedersuppvaktning vid Sjöfararnas minnesmärke.
10
medlemmar var närvarande vid tillställningen. I år blir det 50 år fullt sedan
minnesmärket restes och hedersuppvaktnings tillställningen. Mikaels sångkör
sjöng psalmerna Vaipaus helmaan synninmaan och Långsmat som kvällskyn.Talet
höll prästen Carita Pohjolan-Pirhonen. Kransen lades i år ner av Finlands
Rederier rf.
Under
heders uppvaktningen gjorde Finpilots och Finlands Sjöräddnings sällskap en
förbi marsch. Fartygen uppvisdes efter tillställningen vid Salutorgets strand.
Efter
tillställningen var det kaffebjudning i Mikael Agrikolas kyrkas krypta
Besök till M/S Viikki 14.11.2018
14.11.2018
hade vi möjligheten att bekanta oss med ESL:s nya fartyg M/S Viikki. Besked om
att vislipper kom ganska sent och orsaken var den att fartyget inte är i
linjetrafik och på grund av det är det svårt att på långsikt planera någonting.
Besöket var mycket givande och ESL hade faktiskt satsat på uppvisningen av det
nyä fatyget. På morgonen var pressen och sedan var det vår tur och efter oss
var investeraren i turen.
Föreningens
medlem Kirsi Ylä-Rinne tog emot oss, och efter det var det en kort repetition
om säkerheten ombord och efter det guidades vi ombord på fartyget. ESL:s
Säkerhets chef, Tekniska chef och personal chef guidade oss ombord på fartyget.
Runden
började via aktern till maskinrummet var båda maskincheferna förevisade
kontroll rummet och berättade om fartygets utrustning. Efter det via mässen
till Befälhavarens kontor var Föreningens ordförande överlät föreningens
standard till fartygets Befälhavare och önskade lycka och framgång på världens
hav.
Efter det
till kommando bryggan var fartygets andra Befälhavare förevisade fartygets
kommando brygga och berättade om resan från Japan till Oxelösund via Nordost
passagen
Fartyget
använder som bränsle LNG och M/S Viikki ja M/S Haaga är världens
miljövänligaste bulkers för tillfället. För tillfället är LNG ganska bra
tillgängligt och på grund av det så kan fartyget använda det.
11
medlemmar deltog i besöket och Föreningen tackar ESL ännu en gång att det
ordnades ett tillfälle att vi kunde besöka deras nya och fina fartyg. Det är
verkligen intressant att bekanta sej med ett nytt fartyg, och när det ännu
fanns ny teknologi så blev det ännu intressantare. Sedan ännu hemresan via
Nordost passagen intresserade medlemmarna mycket. Inte besöker Finska fartyg så
ofta de farvattnena.
Fartyget
var hämtad till Skatudden för uppvisningen och M/S Viikki uppvisades
14-15.11.2018 för inbjudna gäster till vilka Helsingfors Skeppsbefälhavare
förening rf hörde.
Höstmöte 12.12.2018
Vid mötet
var 31 medlemmar närvarande. Före mötet
höll föreningens medlem Sven-Erik Nylund ett kort föredrag om Kullervo
Räsänens teckningar. Föredraget var intressant. Kullervo Räsänen har varit
medlem i föreningen.
År 2018 styrelse framförde sin avskedsbegäran
och förklarade sej stå till förfogande till 2019 styrelse förutom Paul Ervast
som avstår från kassörens uppdrag och styrelse platsen. Paul har varit kassör i
32 år. Vid mötet valdes år 2019 ordförande och år 2019 styrelse. Till styrelse
ordförande valdes Stig Sundberg och till styrelse medlemmar Lauri Vuorinen,
Matti Aaltonen, Sven-Erik Nylund, Lasse Ericsson, Timo Kalpio, och Sampsa
Sihvola. Till Verksamhetsgranskare valdes Rainer Vainio och Jörgen Elmgren och
till suppleant Kari Lehtosalo.
Mötet godkände år 2019 verksamhets plan och
budget förslag. Nästaår koomer igen att bli ett livligt år för föreningen. 11
tillställningar år igen planerade. För när det är så här mycket program så
bevisar det att det går ganska bra för föreningen för tillfället och ännu när
medlemmarna är intresserade av tillställningarna. På det samma strävar vi att
ge lite publicitet åt förningen.
Efter mötet
njöt vi av den traditionella Julsmörgåsen som i år var alrökt kassler och det
var verkligen gott. För att et var så många medlemmar på plats bevisar det att
Föreningens traditionella Julsmörgås är en populär tillställning och den kommer
att fortsätta även i frmatiden.
Föreningen
har annars ochså haft bra med program och samma kommer att fortsätta 2019.
Föreningens medlemmar tackade styrelsen för dess arbete.
Styrelsen
tackar medlemmarna för året 2018.
Styrelse möten 09.01.2018 / 02.05.2018 / 04.09.2018 /
26.11.2018
Styrelsen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti