Meillä oli mahdollisuus tutustua Furunon
toimintaan. Vierailun isäntänä toimi Myyntipäällikkö Jonas Malmström Ensin
meille esitettiin karttapöytä, tämä ei ole vielä myynnissä. Karttapöytä on
suunniteltu reittisuunnitteluun ym, ja se oli erittäin tehokas ja nopea. Sillä
saa heti yleiskuvan siitä mitä on suunnittelemassa.
Siten Jonas esitti meille Furunon toimintaa.
Furunolla on noin 47 % navigointilaitteiden myynnistä maailmanlaajuisesti.
Sitten he esittivät kameran, joka myöskään ei ole vielä myynnissä. Kamera-kuvaan
voidaan liittää aluksen reitti, AIStiedot, karttatiedot, tutkakaiut, ARPAtiedot
ym. tämä kaikki reaaliajassa. Kameran suunnittelu ja tuotanto on Japanissa
mutta sitä kokeillaan esim. Walleniuksen autolaivoissa.
Kun Furuno osti Navintran v 2002 he nimenomaan
halusivat sen ammattitaidon mitä Navintralla oli. Komentosiltatyöskentely on
kuitenkin Suomessa ollut kautta aikojen korkealla tasolla ja sitä arvostetaan
maailmalla edelleen. Edesmennyt merikapteeni Kari Larjo oli varmasti
integroitun komentosillan esi-isä. Hän oli paljon aikansa edellä, mutta onneksi
oli varustamoita jotka ymmärsivät, että tämä on tulevaisuus ja että täten laivoja
voidaan ohjata turvallisemmin.
Lopuksi oli vilkas keskustelu näistä uusista
laitteista ja niiden tarpellisuudesta. Ehkä me olemme kuitenkin jo pikkusen jääty
kehityksestä jälkeen, ja näin ollen nämä vierailut ovat todella tärkeitä meille
että saamme jonkun näköisen kuvan siitä mihin kehitys on menossa.
10 jäsentä osallistui vierailuun.
Timo Kalpio & Lauri Vuorinen
Vi hade möjligheten att bekanta oss med Furuno
Finlands verksamhet. Som besökets värd verkade Försäljningschef Jonas
Malmström. Först förevisades för oss ett kartbord som inte är till salu ännu,
Kartbordet är planerat för ruttplanering osv, och är mycket effektivt och snabbt.
Med det får man genast en hel överblick om vad man planerar.
Sedan förevisade Jonas Furunos verksamhet. Furuno
har ungefär 47 % av försäljningen av navigation instrument världsomfattande.
Sedan förevisade de in kamera som ännu inte är till försäljning som man kan
sätta in fartygets färdplan, Ais information, kartinformation, radarekon osv.
Kamerans planering och produktion är i Japan men den testas för tillfället på
Wallenius bilbåtar.
När Furuno köpte Navintra år 2002 ville de ha den
yrkesskicklighet som Navintra hade. Kommandbrygga planering och arbete har i
alla fall genom tiderna varit på en hög nivå och den uppskappas i världen ännu.
Den avlidne sjökaptenen Kari Larjo var säkert den integrerade kommando bryggans
farfar. Han var mycket före sin tid men som tur fanns det rederier som förstod
att det här är framtiden och fartygen kan styras säkrare.
Till slut var det en livlig diskussion om de nya
instrumenten och deras nödvändighet. Kanske vi ändå har har blivit lite efter i
utvecklingen och på grund av det är de här besöken är verkligen viktiga för oss
att vi får någon överblick vart utvecklingen är på väg.
10 medlemmar deltog i besöket.
Stig Sundberg
Av Timo Kalpio & Lauri Vuorinen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti