Nukahtaminen komentosillalle

Nukahtaminen komentosillalle
01.07.2013 08:18 | Timo Nenonen
Eilen (29.6.2013) saimme lukea lehdistä ja katsoa sekä kuunnella viestimistä hollantilaisaluksesta, joka meinasi ajaa Ahvenanmerellä karille. Syykin oli vanha tuttu, vahtipäällikön nukahtaminen komentosillalle merivahdissa ollessaan. Onneksi suomalainen VTS oli hereillä ja onnettomuus saatiin estettyä nopean toiminnan ansiosta.
Ei ole suinkaan ensimmäinen kerta, että vahtipäällikkö nukahtaa brygälle ja seurauksena on karilleajo tai törmäys jonkin muun aluksen kanssa. Ei ole myöskään uutta, että laivoja ajetaan aina vain pienemmällä miehistöllä ja säästöjen ansiosta kärsii turvallisuus.
On täysin vastuuntunnotonta pitää yhtä miestä vahdissa yöaikaan, sillä nukahtamisvaara on olemassa selvinkin päin. Oman kokemukseni pohjalla voin todeta, että omissa laivoissani yöaikaan oli aina vahtipäällikön lisäksi tähystäjä. On paljon epätodennäköisempää, että molemmat nukahtavat yhtä aikaa. Monilla komentosilloilla on nykyään myös ”watch alarm”, mutta kuinka moni sitä käyttää. Kokonaan toinen asia on, että mennään merivahtiin humalassa. Se on vakava rikos ja osoittaa tekijältään suurta piittaamattomuutta.
Crown Mary- laivan tapauskin varmaan tutkitaan ja laivan päällikkö saa ansaitsemansa rangaistuksen. Uskallan kuitenkin sanoa, että vastaavanlaiset tapahtumat eivät tähän lopu. Siksi kaikkien laivojen komentosilloilla pitää olla valppaana ja tarpeen vaatiessa toimittava. On myös muistettava, että etuajo-oikeus ei ole sama kuin päälleajovelvollisuus. Kohdatessaan tuollaisen ilman kontrollia kulkevan aluksen voi nimittäin joutua väistämään, vaikka ei olekaan meriteiden sääntöjen mukaan väistämisvelvollinen. 


( Päivitetty: 02.07.2013 09:06 )

 - Timo Nenonen

1 kommentti:

  1. Mikäli on liikkeeseen perustuva Watch Alarm, niin sitä voi huijata esim. ripustamalla Wunderbaumin anturin eteen. Näin minua opasti kerran yksi saksalainen kolleega. Mikä sitten on tuollaisen "huijarin" ammatti etiikka, se on oma kysymyksensä. Alkoholin vaikutuksen alaisena vahtiin tuleminen on sekin kaikella muotoa tuomittavaa, mutta jos ajatellaan tilannetta jossa nuori perämies luovuttaa vahdin kokeneelle päällikölle, kyllä siinä on korkea kynnys puuttua päällikön juopumukseen, joissain kulttuureissa se on jopa mahdotonta. Voisiko laivaan laittaa alkolukon?
    Tuosta Watch Alarmista vielä sen verran, että viimeisessä laivassani sellainen oli/on, mutta komentosillalla tuli niin paljon erillaisin hälytyksiä, mukaan lukien kaikki konehälyt, että kytkin vahtihälyn pois, ajattelin, että jos siinä melussa pystyy joku nukkumaan, emme saisi olla liikkeelläkään. Esimerkiksi ECDIS hälyn alaraja taisi olla 83 desibeliä, eikös 85 db ole se raja, että pitää olla kuulosuojaimet...

    - Lauri Vuorinen - 11.7.2013 11:19

    VastaaPoista